Yeni Yazısı > MEB hayat okulunu da önemsiyor - 22.09.2009

MEB hayat okulunu da önemsiyor
22 Eylül 2009

Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü (OECD)
tarafından üye ve ortak ülkelerde uygulanan
PISA testinde Türkiye’nin aldığı sonuçlar,
çocuklarımızın başarı durumu hakkında hiç de
iç açıcı bir tablo sunmuyor. En son 2006 yılında
gerçekleştirilen PISA testinin
sonuçlarına göre, Türkiye
30 OECD ülkesi arasında
29’uncu olabildi. OECD
ülkelerinin ortalaması 500 iken
Türkiye 424 puan alabildi.
PISA testi, her ülkede
15 yaşındaki öğrencilere
okuma, matematik
okuryazarlığı ve fen
okuryazarlığı alanlarında
uygulanan bir sınav.
Bu sınavda, öğrencilerin ne kadar bilgi sahibi
olduğu değil, edindikleri bilgi ve becerileri günümüz
toplumunda karşılarına çıkabilecek durumlarda
nasıl kullanabildikleri ölçülmeye çalışılıyor.
Dolayısıyla bilgi yerine yaşam becerileri ölçülüyor.
Türkiye’deki öğrencilerin bu alanda
eksik oldukları açıkça ortaya çıkıyor: 2006’da
öğrencilerimizin yüzde 47’si fen alanında,
yüzde 52’si de matematik alanında temel yeterlilik
düzeyinin altında kaldı. Örneğin matematik
alanında öğrencilerin doğrudan çıkarım yapması ve
dört işlemi başarıyla uygulaması temel yeterlilik
düzeyine erişmek için yeterli. Ancak Türkiye’deki
öğrencilerin yarısından fazlası bunu başaramadı.
Bu sonuçlardan yola çıkan Milli Eğitim
Bakanlığı, öğrencinin yaşam becerilerini geliştirdiği
bir sistem için önemli adım attı. Ama önce
öğretmen ve velilerin değişimi anlaması gerekiyor.
Sosyal ve ekonomik kalkınmaya yönelik büyük
hedefleri olan Türkiye için eğitim, en temel
meselelerden biri. Toplumun çok büyük
bir bölümü eğitimin önemi üzerinde hemfikir.
Ancak, diğer birçok alanda olduğu gibi
bu alanda da değerlendirmeler, genellikle
verilere dayalı olmadan, parça parça ve
bir bütün içerisinde düşünülmeden yapılıyor.
Bakanlığın üzerinde durması gereken önemli
nokta ise eğitime erişimdir. Okula kayıt, devam
ve mezuniyet eğitime erişimin üç önemli ayağıdır.
Okula kayıtta gözle görülür iyileşme yaşanırken
devam ve mezuniyetle ilgili ciddi endişeler var.
2008-2009 öğretim yılında 6-13 yaşlarında
ve nüfus kaydı olan 129 bin 420’si kız 220 bin 19
çocuk halen eğitim sistemine kayıtlı değil. Bu
sayıya nüfus kaydı olmayan çocuklar dahil değil.
Bakanlığın önce bu çocukları
sisteme alması, arkasından sadece bilginin
verilmediği hayatın da öğretildiği geçişi
hızla tamamlaması gerekiyor. İyi bayramlar.