Zihinsel engellilere kursiyer öğretmen
15 Aralık 2009

Ülkenin gündemi çok sık değişiyor. Baş döndüren bu ortamda bazı konuların arada kaybolup gitmesine gönül razı olmuyor. Söz konusu olan özel eğitime ihtiyaç duyan zihinsel engelli çocuklar ise konu daha da önem kazanıyor. Milli Eğitim Bakanlığı yetkililerine göre halen ülkemizde 6 binin üzerinde zihin engelliler öğretmeni ihtiyacı bulunuyor. Öte yandan, geçen yıl yalnızca 343 zihin engelliler öğretmeni mezun olmuş. 500’e yakın zihin engelliler öğretmeni de KPSS sınavını geçemediği için Bakanlık tarafından resmi özel eğitim kurumlarına öğretmen olarak atanamamış. Dolayısıyla, kısa sürede çok sayıda zihin engelliler öğretmeni yetiştirmek için alternatif programlar açılmasına; sertifika programları başlatılmasına acilen ihtiyaç vardır.

Şimdi diyecekseniz ki, sorun belli, çözüm de belliyse neden bu konu gündemde? Nedenini, Tohum Otizm Vakfı Kurucu Başkan Yardımcısı Aylin Sezgin anlattı. MEB Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü, özel eğitim kurumlarının öğretmen ihtiyacını karşılamak amacıyla Erzurum, Van, Yalova, Rize, Mersin ve Aksaray illerinde bulunan Hizmet içi Eğitim Enstitüleri’nde 160 saatlik ‘Zihin Engelliler Sınıf Öğretmenliği Kursu’ düzenleme kararı alıyor. 3 bin 500 civarında başvurudan 2 bin 945 adayın başvurusu kabul ediliyor. Vakıf, bakanlığın zihin engelliler öğretmeni açığını kapama yönündeki çabalarını takdirle karşılıyor. Ancak, düzenlenecek kursu yetersiz buluyor. Kurs için öngörülen 160 saatlik sürede, dört yıllık zihin engellilerin öğretmenliği lisans eğitiminin kuramsal ve uygulamalı derslerden oluşan içeriğini kapsanması mümkün görünmüyor. Ayrıca, 3 bine yakın kursiyere yönelik bir kursta sınıflar çok kalabalık olacak. Kursiyerlere hitap edecek nitelikte öğretim elemanı sağlamanın mümkün olmadığı söyleniyor.

Vakıf, açılacak bir aylık kursu tamamlayanlara ‘zihin engelliler öğretmeni’ unvanı verilmesi, ülkemizde özel eğitimin gelişimine çok büyük bir darbe vuracaktır’ görüşünü savunuyor. Vakfın konuyla ilgili kısa, orta ve uzun vadede üç önerisi var. Kısa vadede, kursu tamamlayanlara geçici olarak, örneğin, iki yıllığına zihin engelliler öğretmenliği yetkisi verilsin. İki yılda kuramsal ve uygulamalı ek eğitimleri başarıyla tamamlayamayanların bu yetkisi iptal edilsin. Orta vadede, YÖK tarafından, ‘lisansüstü sertifika’ sistemi getirilsin. Uzun vadede ise üniversitelerin özel eğitim bölümlerinin öğretim üyesi ihtiyacının karşılansın. Şimdi top bakanlıkta…