Gündem YSK'nın muhalif üyesi Cengiz Topaktaş'ın referandum kararındaki gerekçesi

YSK'nın muhalif üyesi Cengiz Topaktaş'ın referandum kararındaki gerekçesi

Paylaş
YSK'nın muhalif üyesi Cengiz Topaktaş'ın referandum kararındaki gerekçesi

YSK'nın referandumun iptali başvurusunu reddeden kararına muhalif kalan tek üyesi Cengiz Topaktaş gerekçesini açıkladı ve Anayasanın 67. ve 79. maddelerinin ihlal edildiğine dikkat çekti.

YSK'nın reddettiği CHP, HDP ve Vatan Partisi'nin iptal başvurusunun kabul edilmesi gerektiği yönünde oy kullanan tek üyesi Cengiz Topaktaş, gerekçesini açıkladı. Topaktaş karara muhalefetinde; seçim kanununa aykırılık, kampanya sürecinde farklı görüşlerin medyada temsil edilmemesine işaret ederek, Anayasanın 67 ve 79. maddelerinin ihlal edildiği kanaatini bildirdi.

Yüksek Seçim Kurulu (YSK), anayasa değişikliği referandumuna ilişkin mühürsüz oy ve zarfların geçerli sayılmasını "tam kanunsuzluk hali" olarak niteleyen CHP, HDP ve Vatan Partisi'nin "Referandum iptal edilsin" talebini 1'e karşı 10 oyla reddetmişti.

YSK'nın, CHP'nin itiraz başvurusunun oy çokluğuyla reddine ilişkin kararının gerekçesinde, söz konusu karara katılmayan YSK üyesi Cengiz Topaktaş'ın karşı oy yazısı da yer aldı.

"YSK'NIN GÖRÜŞÜNE KATILMIYORUM"


Topaktaş, karşı oy gerekçesinde, YSK'nın çoğunluğunun görüşüne katılmadığını şu ifadelerle açıkladı:

"Cumhuriyet Halk Partisi'nin 16/04/2017 tarihinde yapılan halkoylamasının tam kanunsuzluk nedeniyle iptaline karar verilmesini talep etmesi üzerine Yüksek Kurulumuzun sayın çoğunluğu 19/04/2017 tarih ve 573 sayılı kararla talebin reddine karar vermiştir. Bu karara katılmamaktayım. Anayasa değişikliği gibi önemli bir halk oylamasının anlatılması noktasında, sivil toplum kuruluşlarının gerektiği gibi propaganda yapma haklarını kullanamamaları, seçim kanunlarında yapılan değişikliklerin bir yıl içinde yapılacak seçimlerde uygulanamayacağı kuralının gözardı edilmesi sonucu, radyo ve televizyon kanallarının sadece kendi görüşlerine yer vermeleri ile Anayasa değişikliği metninin halka anlatılmasında farklı görüşlerin eşit temsil edilmemesi ve 560 sayılı kararımızın yarattığı sonuç gözetildiğinde, Anayasamızın 67 ve 79. maddelerinin ihlal edildiği, bu nedenlerle seçimlerin iptali yolundaki başvurunun kabulüne karar verilmesi gerektiğini düşündüğümden, Yüksek Kurulumuzun sayın çoğunluğunun görüşüne katılmıyorum."

YSK üyesi Cengiz Topaktaş'ın işaret ettiği Anayasa'nın 67. ve 79. maddeleri "Seçme, seçilme ve siyasî faaliyette bulunma hakları" ile "Seçimlerin genel yönetim ve denetimi"ni düzenliyor.

ANAYASANIN 67. MADDESİ


Anayasa'nın "Seçme, seçilme ve siyasî faaliyette bulunma hakları" başlığı altındaki 67. maddesi şöyle:

"Vatandaşlar, kanunda gösterilen şartlara uygun olarak, seçme, seçilme ve bağımsız olarak veya bir siyasî parti içinde siyasî faaliyette bulunma ve halkoylamasına katılma hakkına sahiptir.

Seçimler ve halkoylaması serbest, eşit, gizli, tek dereceli, genel oy, açık sayım ve döküm esaslarına göre, yargı yönetim ve denetimi altında yapılır. Ancak, yurt dışında bulunan Türk vatandaşlarının oy hakkını kullanabilmeleri amacıyla kanun, uygulanabilir tedbirleri belirler.

Onsekiz yaşını dolduran her Türk vatandaşı seçme ve halkoylamasına katılma haklarına sahiptir.

Bu hakların kullanılması kanunla düzenlenir.

Silah altında bulunan er ve erbaşlar ile askerî öğrenciler, taksirli suçlardan hüküm giyenler hariç ceza infaz kurumlarında bulunan hükümlüler oy kullanamazlar. Ceza infaz kurumları ve tutukevlerinde oy kullanılması ve oyların sayım ve dökümünde seçim emniyeti açısından alınması gerekli tedbirler Yüksek Seçim Kurulu tarafından tespit edilir ve görevli hâkimin yerinde yönetim ve denetimi altında yapılır.

Seçim kanunları, temsilde adalet ve yönetimde istikrar ilkelerini bağdaştıracak biçimde düzenlenir.

Seçim kanunlarında yapılan değişiklikler, yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde yapılacak seçimlerde uygulanmaz."

ANAYASANIN 79. MADDESİ


"Seçimlerin genel yönetim ve denetimi" başlığı altında Anayasanın 79. maddesi ise şöyle:

"Seçimler, yargı organlarının genel yönetim ve denetimi altında yapılır.

Seçimlerin başlamasından bitimine kadar, seçimin düzen içinde yönetimi ve dürüstlüğü ile ilgili bütün işlemleri yapma ve yaptırma, seçim süresince ve seçimden sonra seçim konularıyla ilgili bütün yolsuzlukları, şikâyet ve itirazları inceleme ve kesin karara bağlama ve Türkiye Büyük Millet Meclisi üyelerinin seçim tutanaklarını ve Cumhurbaşkanlığı seçimi tutanaklarını kabul etme görevi Yüksek Seçim Kurulunundur. Yüksek Seçim Kurulunun kararları aleyhine başka bir mercie başvurulamaz.

Yüksek Seçim Kurulunun ve diğer seçim kurullarının görev ve yetkileri kanunla düzenlenir.

Yüksek Seçim Kurulu yedi asıl ve dört yedek üyeden oluşur. Üyelerin altısı Yargıtay, beşi Danıştay Genel Kurullarınca kendi üyeleri arasından üye tamsayılarının salt çoğunluğunun gizli oyu ile seçilir. Bu üyeler, salt çoğunluk ve gizli oyla aralarından bir başkan ve bir başkanvekili seçerler.

Yüksek Seçim Kuruluna Yargıtay ve Danıştaydan seçilmiş üyeler arasından ad çekme ile ikişer yedek üye ayrılır. Yüksek Seçim Kurulu Başkanı ve Başkanvekili ad çekmeye girmezler.

Anayasa değişikliklerine ilişkin kanunların halkoyuna sunulması, Cumhurbaşkanının halk tarafından seçilmesi işlemlerinin genel yönetim ve denetimi de milletvekili seçimlerinde uygulanan hükümlere göre olur."

DHA