Yabancı pilot sorusuna Fenerbahçe örneği
02 Ekim 2009

Türk Hava Yolları, Türkiye’de en fazla göz önünde bulunan kuruluşların başında... Başarıları da başarısızlıkları da kamuoyunun dikkatini hemen çekiyor. Türk Hava Yolları Yönetim Kurulu Başkanı Candan Karlıtekin ile son dönemdeki gelişmeleri konuşmak üzere pazar günü bir araya geldik. 

Karlıtekin, yeni açılan hatlardan filoya yeni katılan uçaklara, çok şikayet konusu olan rötarlardan geçtiğimiz günlerde hava trafik kontrolörü ile bir THY pilotu arasında geçen konuşmaya kadar merak edilen konuları sordum. 

Geçtiğimiz günlerde THY pilotunun yakıtının çok kritik seviyeye ulaştığı sırada kule ile arasında geçen ve kamuoyuna “güzel kardeşim diyemezsin” ifadeleriyle yansıyan konuşmayı “arzu edilmeyen seviyedeki bir iletişim” olarak değerlendirdi. Karlıtekin, bunun istisnai bir durum olduğunu ve yolcularımızın endişe etmesini gerektirecek bir şey bulunmadığını söyledi. Karlıtekin’in açıklamalarını özetleyerek aktarıyorum: 

* Telefonum gece dahil her zaman açıktır. Sürekli müteyakkız haldeyiz. Benim bir SMS (kısa mesaj) sistemim vardır. Olup biten bütün önemli hadiseler benim telefonuma mesaj olarak düşer. Günde ortalama 20 mesaj alırım. 

* 119. hat olarak Jakarta uçuşlarımızı başlattık. Şu anda filomuzda kargo dahil 131 uçağımız var. 12 tane Boeing 777, 7 tane de Airbus A330 tipinde uçağı kesin alıma bağladık. Toplamda 22 tane geniş gövdeli uçak alacağız. Bu uçaklar geldikçe hat açma frekansımız da artacak.

* New York hattında Boeing 777’lerle “first class” hizmeti de dahil olmak üzere uçuş başlattık. THY’de bu hatta bir “first class” biletin fiyatı yaklaşık 6-7 bin dolar seviyesinde. Yüksek konfor ve ferah bir iç mekan sunan “first class” uçuşlarımıza ekonomik krizlerden çok etkilenmeyen, belli bir hayat çizgisini tutturmuş insanlar rağbet ediyor.

* Kabin görevlilerimizin sayısıyla ilgili sorunumuz yok. Yılbaşından bu yana 750 civarında alım tamamlandı. Bu rakam 1000’e doğru gidiyor. Pilot temininde ise problem var. Yabancı pilotlara doğru bir açılım gösteriyoruz. Çalışma Bakanlığı’ndan müsaade almak için işlemleri devam eden yabancı pilotlar var. Halen 40-50 civarında yabancı pilot istihdam ediyoruz. Bazen bize “Neden yabancı pilot alıyorsunuz” diye soruyorlar. Biz küresel bir şirketiz. Kimsenin bundan rahatsız olmaması gerekir. Örneğin Fenerbahçe’ye bakın. Kaç yabancı futbolcusu var? Yaptığınız işte belli bir çıtaya yükselince yabancılara da açık olmanız doğal. Bizde pilot ücretleri tatminkar. Bir Lufthansa veya British Airways ayarında ödeme yapmıyoruz ama aramızda uçurum yok.

* Bu sene yaşanan rötarlar büyük oranda artan hava trafiğiyle ilgili. Yaklaşık yüzde 4 civarında bir hacim eklendi. Diğer taraftan özellikle İstanbul’da bir takım mevsimsel değişiklikler var. Rüzgarın yönü sürekli değişiklik gösteriyor. Atatürk Havalimanı’nda iniş ve kalkışları etkiliyor. Karlıtekin’in sektörle ilgili sözlerinin dışında bir ilave yapayım. Sohbetin sonunda, New York’ta iktisat doktorası yapmış olan THY Yönetim Kurulu Başkanı Karlıtekin’in bu kez İngiltere’de hukuk doktorası yapmaya başladığını öğrendim.