Türkiye teknolojide tarihi adımlar atıyor
17 Eylül 2009

Ekonomik krizde gözlerin çevrili olduğu yerlerden birindeydim. Dünyanın en büyük otomobil fuarı olarak kabul edilen Frankfurt Motor Show’un açılışını izledim. Dünya ekonomisinde son yıllarda artık daha çok söz sahibi olmak isteyen Türkiye, küresel pazarları yönlendiren dev şirketleri burada yakın markaja aldı. Frankfurt Otomobil Fuarı’nda görüştüğüm dev firmaların yöneticileri 2010 yılında hızlı bir iyileşme beklemiyor ve bir iki sene konusunda ihtiyatlı konuşmayı tercih ediyor. Bu nedenle Türkiye’nin krizden en az zararla çıkabilmesi konusunda yabancı yatırımların büyük önemi var. Diğer taraftan büyük boyutlara ulaşan işsizlikle mücadele edilebilmesi için yeni yatırım gelmesi zorunlu.

Renault’nun davetlisi olarak iki Türk bakanın ilk kez bir fuara birlikte gelmiş olmaları Türkiye’nin dış ticarette yapmak istediği atılımları göstermesi bakımından önemliydi. Sanayi ve Dış Ticaret Bakanı Nihat Ergün ve Dış Ticaretten Sorumlu Devlet Bakanı Zafer Çağlayan, Renault ve Nissan’ın Başkanı Carlos Ghosn ile birlikte Türkiye’de üretilecek ilk elektrikli otomobili dünyaya duyururken bir taraftan da yeni yatırımları destekleyeceklerini ilan ettiler. Zafer Çağlayan dünyanın neresinde olursa olsun Türk ihracatçılarının yanında olmaya devam edeceklerini söyledi.

Geçtiğimiz haftalarda Başbakan Tayyip Erdoğan, açıkladığı teşvik paketinde yurt dışından gelecek 250 milyon dolar ve üzerindeki büyük ölçekli otomobil yatırımlarının teşvik kapsamına alınacağını açıklamıştı. Zafer Çağlayan’a göre yabancı üreticiler Türkiye’de bu alanda büyük bir bilgi birikimi ve avantaj olduğunu gördü. Çağlayan, cumhuriyetin en önemli adımlarından biri olarak gördüğü ARGE Teşvik Yasası’yla Türkiye’nin daha da büyük bir üretim üssü haline geleceğini vurguladı. Nihat Ergün ise Çin’in en önemli markalarından biri olan Çinli Chery’nin bu çerçevede Türkiye’de 500 milyon dolar yatırım yapmak istediğini açıkladı. Bakan Nihat Ergün ve Zafer Çağlayan’la yaptığımız konuşmalardan şu notları çıkarttım:

- Türkiye’nin otomotiv ihracatı 22 milyar doların üzerine çıktı. Aileleriyle birlikte düşünüldüğünde yüz binlerce kişi bu sektörden ekmek yiyor. Türk firmalarının Almanya’da “Made in Germany” damgasıyla üretim yapıp ihracat gerçekleştirmesi sağlanacak.

- Türkiye alternatif yakıt kullanan araçların üretim merkezi haline gelecek. Bunun ilk adımı elektrikli otomobil Renault Fluence’ın Bursa’daki Oyak fabrikasında üretilmeye başlanması olacak. Bakan Zafer Çağlayan burada esprili bir konuşma yaparak “Renault’yu kutlamak istiyorum. Elektrikli oto sözde değil, özde gerçekleşiyor” ifadesini kullandı. Çağlayan, Türkiye’den 14 bin kilometre uzaktaki Şili’de halkın yoğun şekilde Türk malı Megane Sedanları kullanmaya başladığını, bundan da gurur duyduğunu söyledi. Türkiye otomobilde 2 milyonluk üretimi hedefliyor. Bunun 1,5 milyonu ihraç edilecek.

- Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, Türkiye’nin önemli bir teknoloji hamlesi yapma yolunda olduğunu açıkladı. Bakan, ciddi yapısal değişikliklere giderek teknoloji ürünleri ihracatında patlama gerçekleştirmeyi hedeflediklerini söyledi. Bakan Ergün’ün dikkat çektiği konuların başında araştırma geliştirme (ARGE) programları geliyor. Ergün, Türkiye’de ARGE merkezi bulunan firma sayısının 56’ya ulaştığını, toplam 12 bin kişinin istihdam edildiği bu alanlardan 8’inin otomotiv sektöründe olduğunu anlattı. Ergün, küçük ve orta boy işletmelerin (KOBİ) araştırma faaliyetlerini yüzde 75’e varan oranlarda finanse ettiklerini söyledi. Ergün’ün verdiği ilginç bir bilgi de yüksek lisans ve doktora yapan müteşebbislere verilen destek. Bakan, zekası ve becerisiyle kendisini ispatlamış girişimcilere 100 bin lira tekno girişim sermayesi sağladıklarını anlattı. Ergün bu projelerde belli bir yol katedince Türkiye’nin Avrupa ve Avrasya’nın üretim merkezi haline geleceğini ifade etti.