Sıcak ve nemden nasıl korunuruz?

Sıcak ve nem bastırdı, insanlar nefes alamaz oldu. Özellikle yüksek nem nefes almayı bile zorlaştırdı. Peki bu sıcak ve nemden korunmak mümkün değil mi? Biruni Üniversite Hastanesi Göğüs Hastalıkları uzmanı Yard. Doç. Dr. Gülseren Sağcan, sıcak ve nemden korunmanın yolarını anlattı:

Sıcak ve nemden nasıl korunuruz?
Aşırı sıcak havalar sağlıklı bireyleri dahi etkiler. Özellikle yüksek nem ile beraber aşırı sıcak havalar solunum yollarında ani ısı kaybı Astım ve KOAH gibi kronik akciğer hastalığı olan bireylerde hastalığın kötüleşmesine yol açar. Başta nefes darlığı olmak üzere aşırı terleme, sıvı kaybı, tansiyon yükselmesi ve göğüste sıkışma hissi görülebilir.


ASTIMLILAR DİKKAT


Astım hastaları için en uygun nem miktarı %30 ile 50 arasındadır ancak özellikle son günlerde artan sıcaklıklar nedeniyle nem oranının %60-70’lere ulaşmaktadır. Bu durumda Astım ve KOAH hastalarının hassas olan hava yollarında buna cevap olarak reaksiyon gelişmekte ve solunum problemleri daha sık yaşanmaktadır

Bu durumdan korunmak için nem oranını azaltmak amacıyla klimalar tercih edilebilir ancak klima kullanırken dikkat edilmesi gereken kurallar var. Klimalar ile hava aşırı derecede soğutulmamalı ve dış ortama göre kademeli olarak sıcaklık ayarlanmalı, enfeksiyon riski açısından klima temizliğine dikkat edilmelidir.

Astıma sıklıkla allerji eşlik ettiğinden sıcak havalarda artan nem oranı artan ev ortamında bulunan ev tozu akarı ve küf mantarlarının artmasına yol açarak daha sık astım krizine yol açmaktadır. Yaz aylarında daha sık yapılan tatil programlarında çok sıcak olmayan, daha az nem içeren ve polenlerin yoğun olmadığı bölgeler tercih edilmelidir.

Fiziksel aktiviteler arasında özellikle klorlu havuzda yüzmek astım krizini tetikleyebilir. Bu nedenle havuz yerine deniz tercih edilmelidir.

Astım veya KOAH’ınız varsa aşağıdaki önerileri dikkate alınız!

-Sıcak ve yüksek nemli günlerde iç ortamlarda bulunun

-Saat 12.00-17.00 saatleri arasında dışarıda bulunmayın

-Klimaları istenen ölçüde nem verecek şekilde ayarlayın

-Bol su için

-Aşırı efordan kaçının, sabah erken saatlerde yürüyüş yapın

-Bol meyve ve sebzeli öğünler tercih edin

-Proteinden zengin besinleri tercih edin

-İlaçlarınızı düzenli olarak kullanın