Tamer Heper Paket turlar
HABERİ PAYLAŞ

Paket turlar

Haberin Devamı

Bir turizm şirketinden yurtiçi tur rezervasyonu yaptırdık. Yaptırırken gideceğimiz yerler için çok iyi referanslar aldık. Bize çok iyi bir tur yaşatacakları vaadinde bulundular. Ancak gittiğimiz yerlerde birtakım bahanelerle üçüncü sınıf otellerde kaldık, görmemiz gereken yerleri ‘onarımda’, ‘dönem tatili’ gibi bahanelerle gezdirmediler. Rehber, şirketin böyle istediğini söyledi. İyi güzel de biz para ödedik. Parayı geri alabilir miyiz? ● Z.M.

Bu konuda sıkça şikayet alıyorum. Bu şikayetler yurtiçi turlarda olduğu gibi yurtdışı turlarda da oluyor. Bazı vatandaşlar bu nedenle turu yarıda bırakıp geri dönüyor. Bu konuda ben şunu öneriyorum: Seçeceğiniz tur şirketi bildik, tecrübe edilmiş tanınan şirketler olsun. Şayet mümkün ise daha önce o turla seyahat edenlerden bilgi almak riski azaltabilir. Bu tedbir küçük bir araştırma ile alınabilir.

SÖZLEŞME OKUNMALI

Bir de hukuki önlemler var. Bir kere şirket vatandaşa yani tüketiciye daha sözleşme imzalanmadan bilgilendirme amaçlı broşür vermek zorunda. Bu yasal yükümlülük. Bu broşürün tüketiciye verilmesinden sonra sözleşme imzalanır. Sözleşmede ve tur süresince bu broşüre uymak zorunluluğu vardır. Bunları biraz uzun yazıyorum, nedeni şu: Vatandaş bir tur şirketine gittiğinde önüne birtakım kağıtlar uzatılıyor ve imzalaması isteniliyor. Vatandaş bunların içeriğini bilmiyor. Zira okuyup inceleme fırsatı verilmiyor. Oysa bilgilendirme broşürü ile bu fırsatın verilmesi yasa hükmü.

Sonra sıra sözleşmeye gelir ki sözleşmenin içeriği de elbette çok önemlidir. Dolayısıyla sözleşmenin metninin de iyice incelenmesi gerekir. Örnek, okuyucumun sözleşmesinde belki kalınacak otellerin üç yıldızlı olduğu yazılıydı. Bu durumda şirketi suçlayamazsınız. Onun için sözleşme incelenmeden imzalanmamalı. İmzalanan sözleşmenin örneği alınmalı.

İADE YA DA İNDİRİM HAKKI

Bütün bunlar olurken, tur sırasında sözleşme hükümlerine uyulmuyorsa iki türlü davranılabilir. Ya durum tura bildirilerek tur yarım bırakılır ve geri dönülür veya yine şikayetler bildirilir ama tura devam edilir. Tur yarıda bırakılırsa tura ait ödenen bedelin tamamı geri istenebilir. Şayet tura devam ediliyor ise bu halde bedelden indirim istenebilir. Bedel indiriminin bir cetveli bile vardır. Buna ‘Kütahya Çizelgesi’ diyoruz. Bu çizelgede hangi eksiklikte hangi yüzde üzerinden bedel iadesi yapılacağı belirlenmiştir. Turizm şirketleri bu sözleşmeyi imzalamışsa buna uymak zorundadır. Böyle bir turdan sıkıntılı dönüş yapıldığında da ayrıca tazminat talep etmek de düşünülmelidir.

Sıradaki haber yükleniyor...
holder