O zaman bu uçak niye düştü?

O zaman bu uçak niye düştü?

Isparta'da, 30 Kasım 2007´de 57 kişinin ölümüyle sonuçlanan uçak kazasıyla ilgili açılan kamu davasının üçüncü duruşmasına katılan World Focus Hava Yolları Genel Müdürü Aydın Kızıltan, yer yaklaşım ikaz sistemi cihazının (EGPWS- Enhanced ground proximity warning system) arızalı olmadığını ileri sürdü, pilotların eğitimlerinin tam olduğunu savundu. Kızıltan, ``Bana göre düşüş nedeni temel alet usullerine uymadan alçalma yapmaktır. Pilotlar pistin ışıklarını görerek alçalma yaptıkları için kaza oldu'' dedi. 

Isparta´da meydana gelen ve 7´si mürettebat 57 kişinin ölümüyle sonuçlanan uçak kazasının ardından açılan davanın üçüncü duruşması, Isparta Ağır Ceza Mahkemesi´nde bugün görüldü. Duruşmaya `taksirle birden fazla kişinin ölümüne sebebiyet verme' suçundan cezalandırılmaları talebiyle yargılanan World Focus Hava Yolları Genel Müdürü Aydın Kızıltan, Teknik Müdür İsmail Taşdelen, Eğitim Müdürü Faruk Çağımnı, Bakım Müdürü Fikri Zafer Dinçer, Uçak Mühendisi Yavuz Yaşar, Teknisyenler Necati Küçük, Fevzi Yavuz, Şahin Tufan ve Teknisyen Yardımcısı Sinan Sevinç hakim karşısına çıktı. Davada sanıklar, 3 yıldan 15 yıla kadar hapis ve belli haklardan yoksun bırakılma istemiyle yargılanıyor.

13 AVUKAT, 29 MÜŞTERİ VE 9 SANIK

Isparta Ağır Ceza Mahkemesi'ndeki davaya vekalet veren 29 yolcu yakını adına avukatlar Hasan Kaşıkara, Mehmet Açıkel, Şehnaz Doğan Yüzer, Hasan Serdar Mermur, Yaşar Öztürk, Şule Doğan, Hatice Mutludoğan, Mustafa Cem Anadolu, Ergin Kulaçoğlu, Hakan Koçer, Süreyya Yiğitbaşı, Metin Yıldız ve Tuncay Kuluç katıldı. Kazanın olduğu tarihte World Focus Hava Yolları´nda görev yapan Faruk Çağımnı'yı avukat Mustafa Murat Bilgin, diğer 8 sanığı ise avukat Nilgün Yordam savundu. Isparta Ağır Ceza Mahkemesindeki duruşma Ağır Ceza Mahkemesi Başkanı Suat Yürekli'nin iddianamenin sonuç bölümünü kısaca özetlemesiyle başladı.

CİHAZ ARIZALI DEĞİLDİ

Uçak kazası davasına ilk kez katılan World Focus Hava Yolları Şirketi Genel Müdürü Aydın Kızıltan savunmasına, iddianamede ´arızalı´ denilen EGPWS cihazının, bu cihazı kiralayan firma olan Honeywell'in raporunda arızalı olarak görünmediğini, bu nedenle ek raporlar istenmesi gerektiğini belirterek başladı. Pilotların eğitim yetersizliğini de kabul etmeyen Genel Müdür Kızıltan, ``Pilotların eğitimleri tamdı. Herhangi bir eğitim noksanlıkları yoktu. Olsaydı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü bize onay vermezdi'' dedi.

O ZAMAN BU UÇAK NİYE DÜŞTÜ?

Ağır Ceza Mahkemesi Başkanı Suat Yürekli, şüpheli Aydın Kızıltan'a bu savunma sonrası, ``O zaman bu uçak niye düştü? Size göre düşüş nedeni nedir?'' diye sordu. Kızıltan, ``Bana göre düşüş nedeni temel alet usullerine uymadan alçalma yapmaktır. Pilotlar pistin ışıklarını görerek alçalma yaptıkları için kaza oldu'' şeklinde cevap verdi. Aynı zamanda kaptan pilot olduğunu belirten Genel Müdür Kızıltan, Isparta'ya kazadan 3- 4 gün önce ilk uçuşu kendisinin yaptığını ve havalimanında herhangi bir risk görmediğini anlattı. Kızıltan, ``Bugün Isparta'ya THY de uçuyor. Riskli olsa THY uçmaz'' yorumunda bulundu.

BİLGİSİ YOKMUŞ

World Focus Hava Yolları Genel Müdürü Aydın Kızıltan, mahkeme heyetinin ve müşteki vekillerinin teknik konular ve bakımla ilgili sorularına, ``Bilgim yok, onlarla ilgili sorumluluk sahası diğer arkadaşların'' diye cevap verdi. Kızıltan, uçuştan önce uçağın bakımının kazada hayatını kaybeden Teknisyen Alaaddin Çelik tarafından yapıldığını öne sürdü. Mahkeme Başkanı Yürekli´nin ısrarla iddianamede arızalı olduğu belirtilen cihazı uçağa kimin taktığı sorusuna ise Kızıltan, ``Bunu ben bilemem, ben genel müdürüm. Ben bu cihazın arızalı olduğu iddiasını dahi kazadan 6 ay sonra öğrendim'' diye yanıt verdi.

BU CİHAZI DEPODAN KİM ALDI?

Müşteki avukatlarından Metin Yıldız, ``Madem kimse bu cihazı uçağa kimin taktığını bilmiyor o zaman depodan kimin aldığını araştıralım. Sonuçta biri bu cihazı depodan aldı, alan kim?'' diye sordu. Bu soruya da 9 sanık arasında yer alan teknisyen Fevzi Yavuz cevap verdi. Yavuz, ``Arızalı olduğu belirtilen cihazın kimin tarafından takıldığını bilmiyorum. Ama bu depo kayıt tutanaklarından yola çıkılarak belki bulunabilir. Yalnız o kayıtların tamamını Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü kazadan sonra aldı diye biliyorum'' şeklinde konuştu.

Avukat Hasan Kaşıkara, yolcuların uçağa binerken World Focus Hava Yolları'nı bilmediklerini sadece taşıyıcı firma olan AtlasJet'i bildiklerini belirterek, ``Biz bu iki firma arasındaki sözleşmenin aslının mahkemeye getirtilmesini ve de uçağın bakım onarım işlerinin devredildiği bu bölümle ilgili imza yetkilerinin kimlere ait olduğunun da getirtilmesini talep ediyoruz. Böylelikle buradaki sanık sayısı dahi artabilir'' dedi.

PİLOT ARIZAYI GÖREBİLİRDİ

Kazanın olduğu tarihte havayolu şirketinde uçak mühendisi olarak görev yapan sanıklardan Yavuz Yaşar da uçağın kaptan pilotunun yerde yapılan uçuş öncesi kontrolde cihazın arızalı olup olmadığını görebileceğini söyledi. Yaşar, ``Tek bir tuşla bu cihazın çalışıp çalışmadığını kaptan görebilir'' dedi.

Daha sonra Ağır Ceza Mahkemesi Başkanı Suat Yürekli duruşmaya öğle arası verdi. Duruşma saat 13.30'da yeniden başladı.

AtlasJet firmasının, World Focus Hava Yolları´ndan kiraladığı MD-83 tipi yolcu uçağı 30 Kasım 2007 tarihinde sabaha karşı Isparta´nın Keçiborlu ilçesi yakınlarındaki Türbetepe mevkisinde düşmüş, kazada 7´si mürettebat 57 kişi hayatını kaybetmişti.

DHA