Louıs Vuitton taklit ayakkabı üretti!
26 Aralık 2009

Köpek insanı değil, insan köpeği ısırdığında haber olur derler. Bu yüzden Louis Vuitton’un taklit ürünlere karşı savaşından bahsetmiyorum. Louis Vuitton grubu LVMH, internetteki açık arttırma sitesi e-bay’e sahte ürünlerinin satışı yüzünden dava açmıştı. Bu davadan kazandığı 1.7 milyon Euro’nun haber değeri yok. Ama geçen hafta öyle bir şey oldu ki, “İşte bu haberdir” dedim.

New Balance meşhur bir Amerikan spor markası. Markanın asıl meşhur olmasının sebebi 574 adlı klasik bir modeli. En çok satılan ve en çok çeşidi üretilen model. Ayrıca çok da rahat. Louis Vuitton yeni koleksiyonunda ‘Minstrel’ adlı bir lastik ayakkabı üretti. New Balance 574’ün tıpatıp aynısı!

Benzerliğin çok olmasından öte, farkları az. Hatta öyle ki, ilk bakışta Louis Vuitton Minstrel’i New Balance 574 zannedebilirsiniz. Louis Vuitton’un Minstrel’i 590 Dolar’a satılırken, New Balance 574 sadece 75 Dolar.

Tabii bu benzerlik New Balance yetkililerinin olduğu kadar Louis Vuitton yetkililerinin de dikkatinden kaçmadı. Fransız marka sahteciliğe ve taklitçiliğe karşı büyük bir savaş içerisinde olduğu için 574’ün yasal haklarına karşı hassas davrandı. Minstrel’in üretimini ve satışını anında durdurdu. Konu büyümeden tatlıya bağlandığı için iki tarafın da yetkilileri memnun.

Ama ben konunun yarattığı şaşkınlığı hâlâ yaşıyorum. Ürünün geri çekilmesi doğru bir davranış, tamam.Ama işin bu noktaya gelmesine kadar geçen süreçte duruma müdahale edebilecek veya sonuçları öngörebilecek birisi olmaması, Louis Vuitton gibi bir markanın böyle büyük bir hataya düşebilmesi akıllarda soru işareti bırakmıyor değil. Düşünüyorum da; firmaları, markaları ve kişileri biz mi gözümüzde çok büyütüyoruz acaba?

KENZO SİZE KEK PİŞİRİRSE...

‘Buche De Noel’ geleneksel bir noel keki. Asıl hikayede eski zamanlarda şöminede noel gecesi ateşe atılan ve yeni yıla kadar yanarak ışık ve sıcaklık yayan bir ağaç. Zamanla şömineler yerini kalorifere bırakınca ‘Buche De Noel’ de değişime uğramış. Şöminenin içinden, mutfak masasının üzerine sıçramış. Fransa’nın en meşhur pastaneler zinciri LENOTRE her yıl bir modacıya noel keki hazırlatıyor. Önceden Karl Lagerfeld, Givenchy gibi markaların hazırladığı kekleri bu sene ünlü Japon tasarımcı Kenzo Takada hazırladı.

 

Kendi Buche de Noel’inde Japon esintileri yaşatan Kenzo Takada, kekini üç adet bambu şeklinde hazırlamış. 100 euro’dan satılan kek sınırlı sayıda olduğu için noelde her Fransız’ın sofrasında olamadı. Ama mutfak masasında Kenzo’nun yaptığı keki görmek isteyenler portakallı, vanilyalı ve kestaneli üç farklı tadı afiyetle mideye indirdi. Bizde olsa eminim kesmek istemeyip, kek bayatlayana kadar salonda büfenin içinde saklayanlar olurdu.

HERMES Mİ DAHA BÜYÜK LEICA MI?

Herhalde fotoğrafla kıyıdan köşeden ilgilenen herkesin hayali Leica bir fotoğraf makinesi almaktır. En azından benim öyle... Arabada Rolls Royce ne ise fotoğraf makinesinde Leica da odur. Hatta daha fazlasıdır.

Peki ya Hermes? Hermes için de aynı şey söylenebilir... Fotoğraf makinesinde Leica ne ise çantada Hermes odur! Şimdi İstanbul’da açtığı mağazayla Hermes’in Türk kullanıcı kitlesi genişleyecek (!) ama aslında bu durum markanın prestijini (en azından ülke sınırlarımızın dışında) etkilemiyor.

 

Leica ve Hermes kendi alanındaki iki dev olarak iş birliği yapmaya karar vermişler. Leica’nın m7 modelinin Hermes versiyonu üretilmiş. Turuncu ve kahverengi olarak iki farklı deride üretilen model kutusunda kılıfı ve deri Hermes askısıyla beraber geliyor. Her iki renkten 100’er adet üretilmiş olan fotoğraf makinesinin fiyatı ise 14.000 dolar.

Genellikle böyle özel üretimlerde ürünün fiyatını yükselten markanın hangisi olduğu bellidir. Çünkü iki markanın birisi diğerinden bir çıta daha prestijlidir. Bu defa işler biraz karışık gibi geldi bana. ‘Leica m7 Hermes edition’ makinenin 14.000 dolar olmasının sebebi hangisi acaba? Makine mi yoksa derisi mi? Siz ne dersiniz? Hermes mi daha büyük yoksa Leica mı?