Hareketsizlik= Duruş bozukluğu

Çocuklar eskiden saklambaç oynar, ip atlar, futbol maçı yapardı. Şimdi saatlerini bilgisayar başında geçiriyor, hareketsiz bir yaşamla tanışıyorlar

Hareketsizlik= Duruş bozukluğu

FERHAN KAYA POROY

Okul hayatı ve stresle birlikte sırtlarına binen yük de arttıkça duruş bozuklukları çoğalıyor. Uzman fizyoterapist Mari Apelyan çocuklarda duruş bozukluklarıyla ilgili ailelerin yapması gerekenlerden söz etti

İlerleyen teknoloji, okul hayatı ve stres, çocuklarımızı giderek hareketsiz bir yaşama zorluyor. Televizyon programlarındaki çeşitlilik ve renklilik, bilgisayar dünyası oyun çocuklarını ne yazık ki ekran karşısına çekiyor. Çocuklar futbol oynamaktansa bilgisayar karşısında joystick kontrolünde maç yapmayı tercih ediyor.

Ekran karşısında uzun süreli oturmalar, duruş bozukluğuna yol açıyor. Tabii hareket miktarı azaldığı için obezite sorunu da başlayabiliyor. Obezite de vücut ağırlığının doğru olarak taşınmasını güçleştirip duruşu bozuyor. Yani bir kısır döngü bu...

Çoğu omurga ile ilgili

Doğru duruş bellidir: Yandan bakıldığında, vücudun bel ve boyun kısmı çukur, sırt kısmı hafif kamburdur. Özellikle bel yükündeki artış, vücut ağırlık merkezinin öne doğru kaymasına yol açar, beldeki çukur daha da artar ve ağrıya neden olur; Obezite ve sırtta taşınan ağır çantalar bu durumun başlıca sorumlularıdır. Fonksiyonel duruş bozuklukları genellikle okul hayatıyla başlar.

Okul sıralarının uygun ebatta olmayışı, sürekli öne eğilerek yapılan yazı ve okuma çalışmaları, bilgisayar ekranının göz hizasından alçak veya yüksek oluşu duruş bozukluklarının oluşumuna zemin hazırlar.

En sık karşılaşılan duruş bozuklukları da omurgayla ilgilidir. Saydığımız nedenlerden, sırtta kamburlaşma, omuzlarda öne eğik yuvarlak bir duruş, bel çukurunda artış ve omurgada yana doğru eğilme (skolyoz) gibi sorunlar ortaya çıkar. Yuvarlak sırt ve kamburlaşmada artış, ergenlik dönemine giren kız çocuklarında daha belirgindir. Bunun nedeni kız çocuklarının memelerinin büyüdüğünü gizleme çabasıdır.

Duruş bozukluklarını önlemek için:

 - Sırt adalelelerini güçlendirmeye yönelik egzersizler yapılması

- Yüzme

 - Çocukların sırt çantalarının sürekli aynı tarafta taşınmaması

- Mümkünse çantalardaki yükün hafifletilmesi

- Çok gerekli olduğu zamanlarda uzun süre ağır çanta taşıma zorunluluğu karşısında sırt çantası yerine çekçek, tekerlekli bir çanta taşınması daha uygundur

- Okulda veya evde uzun süre otururken bel çukuruna destek verecek bel yastıkları kullanılması.

- Omurganın yana eğriliği olarak bilinen skolyoz, tamamen duruş bozukluğuna bağlı olmayabilir. Yapısal bir eğrilik ilerleyici olabilir ve sırt ağrısından daha ciddi problemlere yol açabilir. Bu nedenle, böyle bir durumla karşılaşıldığında ortopedi uzmanından yardım almak gerekir.

(02.04.2011 tarihli Cumartesi Postası'ndan alınmıştır.)