Gündem Sosyal medya seçim sonuçlarını nasıl etkiler? Doç. Dr. Yegen: Eğlendirerek ikna etmek gerekiyor

Sosyal medya seçim sonuçlarını nasıl etkiler? Doç. Dr. Yegen: Eğlendirerek ikna etmek gerekiyor

Paylaş
Sosyal medya seçim sonuçlarını nasıl etkiler? Doç. Dr. Yegen: Eğlendirerek ikna etmek gerekiyor

Türkiye 31 Mart günü sandık başına gidiyor. Yerel seçimler uzun süredir hem ülkenin hem de sosyal medyanın gündeminde yer alıyor. Peki siyasetçiler genç seçmenlere ulaşabiliyor mu? Gençlerin sosyal medyayı siyasilere ulaşabilecekleri bir alan olarak gördüklerini belirten Doç. Dr. Ceren Yegen, “Bazı ülkelerde eğlenceli siyaset revaçta. Gençlere alışılmadık bir üslup kullanımı ilginç geliyor. Bu durum bizim ülkemizde de böyle. Sosyal medyadaki kitleyi eğlendirerek ikna etmek gerekiyor” diyerek önemli açıklamalarda bulundu.

Elif Bayram / Posta.com.tr – Yerel seçimlerde 65 milyon üzerinde seçmenin oy kullanması bekleniyor. Seçmenlerden 18 yaşını dolduran 1,6 milyonu ilk defa oy kullanma tecrübesini yaşayacak. Peki genç seçmenin tercihlerini etkileme konusunda sosyal medya belirleyici mi? Doç. Dr. Ceren Yegen, “Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de siyasiler sosyal medyaya yöneldi. Gençler için sosyal medya, haber alma aracı olmakla birlikte seçimler özelinde, kamusal tartışmalar yürüttükleri, siyasilere ulaşabildikleri bir alan olarak görülüyor” diyerek sosyal medyanın seçim sonuçlarına etkisini anlattı.

Haberin Devamı

Mersin Üniversitesi İletişim Fakültesi Bilişim ve Enformasyon Teknolojileri Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Doç. Dr. Ceren Yegen, sosyal medyanın dünya genelinde seçimleri nasıl etkilediğini posta.com.tr'ye anlattı.

"SİYASİ AKTÖRLER SOSYAL MEDYAYI ETKİN KULLANMALI"

Siyasi aktörlerin ve siyasi partilerin, sosyal medyayı etkin kullanmaları gerektiğini belirten Doç. Dr. Ceren Yegen, “Dünya ortalamasına kıyasla Türkiye’de, bireylerin sosyal medyada oldukça fazla zaman geçirdiğini biliniyor. Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de siyasi aktörlerin sosyal medyayı aktif bir şekilde kullanmaları oldukça önemli. Sosyal medya günümüzde bir propaganda aracı durumunda. Bu gelişmeler, avantaj olarak görülse de sosyal medyadaki sahte haber ve içerikler, bot hesaplar bu yöndeki sorunlar olarak biliniyor” dedi.

Haberin Devamı

Sosyal medyadaki seçim çalışmalarına dikkat çeken Doç. Dr. Ceren Yegen, “Sosyal medya ortamında özellikle seçimler öncesinde anketler gibi bilgi, veri ya da görsel içeriklerin de bireyleri etkilemek adına paylaşıldığını görüyoruz. Seçimlere etki etmek için sosyal medyada birçok teknik kullanılıyor. Burada, seçmenin iyi bir ‘dijital medya okuryazarı’ olması önemli. Sosyal medyada paylaşılan içeriklerin hangisi gerçek, hangisi sahte? Bunu anlayabilecek donanıma sahip olmaları gerekiyor" diye konuştu.

Doç. Dr. Ceren Yegen

Gençlerin sosyal medyayı siyasilere ulaşabilecekleri bir alan olarak gördüklerini belirten Doç. Dr. Ceren Yegen sözlerine şöyle devam etti:

“Sosyal medyanın, gençler başta olmak üzere kişilerin siyasi görüşleri üzerinde belirleyici olduğu söyleniyor. Gençler için sosyal medya bir bilgi, haber alma aracı olmakla birlikte seçimler özelinde konuşursak; kamusal tartışmalar yürüttükleri, mevcut tartışmalara dâhil oldukları, siyasilere ulaşabildikleri bir alan. Gençler için siyasi aktör ya da siyasi partinin sosyal medyada bulunması tek başına çok da anlamlı değil, onların dilinden konuşursa, kitleleri ve yönelimleri doğru analiz ederse ancak fark yaratıyor.”


"SİYASİLER TikTok’a YÖNELDİ"

Haberin Devamı

Özellikle genç seçmenin tercihlerini etkileme konusunda sosyal medyanın belirleyici olduğuna dikkat çeken Doç. Dr. Ceren Yegen, “Bazı ülkelerde ‘politainment’ yani ‘eğlenceli siyaset’ revaçta. Örneğin İspanya’da Podemos, TikTok’u siyasi faaliyetleri için bir alan olarak kullanan bir siyasi parti olarak dikkat çekti. Günümüzde ülkemizdeki siyasiler de TikTok’a yöneldi. TikTok’u bir ‘eğlence haber’ aracı olarak görebiliriz. Oradaki hedef kitle sadece gençler de değil, platformun farklı demografilerde kullanıcıları var. Oradaki kitleyi eğlendirerek ikna etmek gerekiyor” dedi.

GENÇLERE İLGİNÇ GELİYOR

Seçim kampanyalarının geleneksel medyadan sosyal medyaya kaydığına dikkat çeken Doç. Dr. Ceren Yegen, “Örneğin, Donald Trump’ın 2016 ABD Başkanlık seçimlerinde kendi yarattığı ve sosyal medyadan afişe ettiği gerçeklik üzerinden seçmenleri büyük ölçüde inandırdığını, ikna ettiğini gördük. Sıra dışı haberler sosyal medyada dikkat çekiyor. Gençlere alışılmadık bir üslup ya da argüman kullanımı ilginç geliyor, bu durum ülkemizde de böyle. Bu gibi nedenlerle siyasi kampanya çalışmaları son yıllarda geleneksel biçimleri terk etmedi ancak sosyal medyada daha fazla yer aldı” ifadelerini kullandı.

Haberin Devamı

"SEÇMENE ÖZEL SEÇİM ŞARKISI"

Günümüzde yapay zekanın siyasal iletişim alanına da girdiğini söyleyen Doç. Dr. Ceren Yegen, “Tüm dünyada ‘seçimler yılı’ olarak ifade edilen bu yıl, yapay zeka ve seçimler konusu oldukça konuşulacak gibi görünüyor. Yapay zeka, siyasi parti ve siyasi aktörler için bir araç aslında. Siyasi mesajların seçmenler özelinde kişiselleştirilmesini sağlayan, metin oluşturulabilen, ücretsiz müzik oluşturmak suretiyle özgün bir seçim şarkısı, beste yapmak için yararlanılabilecek olan algoritmalar da var” dedi.

Doç. Dr. Ceren Yegen, genç seçmenlere ulaşmak için dijital çağın sunduğu olanaklardan yararlanılması gerektiğini belirterek sözlerine şöyle devam etti:

"Yapay zeka destekli bazı uygulamaların, müziğin nasıl bir ruh haline hitap etmesinin istendiğini seçmeye dâhi olanak tanıdığı biliniyor. Bu tür algoritmalar, seçmende uyandırılmak istenen etkiye (coşku, hırs vb.) göre seçim şarkıları hazırlayabilecek nitelikte kullanılabilir. Dijital çağın, sunduğu olanaklar birçok alanı dönüştürüyor. Özellikle genç seçmene ulaşılmak isteniyorsa, çağın da bir getirisi ve gereği olarak, geleneksel siyasal pazarlama tekniklerinden ziyade teknolojiyle ilgili olmak gerekiyor."

Haberin Devamı