Genetik şifrenizi çözün 2.5 kat hızlı zayıflayın

Uyguladığınız diyet reçetelerine rağmen bir türlü kilo veremiyorsanız genetik testler zayıflamanıza yardımcı olabilir...

Genetik şifrenizi çözün 2.5 kat hızlı zayıflayın

Basit bir kan testiyle ortaya çıkarılan genetik şifreniz ve buna uygun hazırlanan diyetle normalden 2.5 kat daha hızlı kilo verebilirsiniz.

ÖZGÜR GÖKMEN ÇELENK

[email protected]

Medical Park Göztepe Hastane Kompleksi Beslenme ve Diyet Uzmanı Arzu Gökmen anlattı:

Tüm insanların gen diziliminin yüzde 99,9’u birbirinin aynı. Gen dizilimindeki yüzde 0.1’lik farklılık, insanlar arasındaki çeşitliliğin genetik kökenini açıklar. Kişiye özgü gen farklılıklarına bağlı olarak her insanın diyet değişimine verdiği tepkiler farklılık gösterebilir.

Örneğin aynı diyeti aynı miktarda tüketen bireylerin bazılarında LDL kolesterol, trigliserid ya da ürik asit seviyeleri normal düzeydeyken diğerlerinde çok yüksek bulunabiliyor.

Benzer gıdalar tüketip aynı işi yapan, aynı yaştaki iki kişiden biri ideal kilosunu korurken, diğeri sürekli kilo alabiliyor. Bütün bunlar bireyin beslenmesi ile genetik yapısı arasındaki yakın ilişkisinden kaynaklanır.

Kişiye özel beslenme

Yeni uygulanan bir yöntemle kişinin genetik özelliklerine bakılarak bireye özel bir beslenme programı çıkarılıyor. Böylece aşırı şişmanlıkta bile genetik şifrenize uygun bir diyet ve egzersiz programıyla 2.5 kat daha hızlı zayıflamak mümkün oluyor.

‘Diyetteki karbonhidrat, yağ ve protein oranı nasıl olmalı?’, ‘Yoğun bir egzersiz programı mı yoksa hafif egzersiz programı mı uygundur?’ gibi soruların yanıtı kişinin genetik şifresi çözülerek ortaya konuyor.

Bu programla herhangi bir besine yasak koymadan kişinin hızlı, kolay ve kalıcı bir şekilde kilo vermesi amaçlanıyor.

Önce genetik uzmanı sonra diyetisyen

Gen dizilimlerindeki değişimleri saptamak için genetik uzmanı kan ya da ağız içinden alınan tükürük örneğiyle bir örnek alır. Daha sonra genetik şifre ortaya çıkarılır. Diyetisyen sonuçlara göre bireye özgü bir beslenme programı planlar.

Bir kez yaptırmak yeterli

Genetik test sonuçlarına göre diyet programı çocukluk çağı şişmanlığının tedavisinde de çok yarar sağlar. Büyüme ve gelişme döneminde ne kadar protein, yağ ve karbonhidratla kilo verileceğine yol gösterir.

Sık sorulan sorulardan biri, testin hangi sıklıkla yaptırılması gerektiği. Genetik yapınınız değişmeyeceği için bu testi hayatınız boyunca bir kez yaptırmanız yeterli.

Genetik test sonuçlarına göre belirlenen beslenme programı yalnızca ideal kiloya ulaştırmayı sağlamaz aynı zamanda sağlıklı beslenme alışkanlığı kazandırarak şeker, kalp, tansiyon gibi kronik hastalıklardan korunmasına da yardımcı olur.

Yaz sıcağında rahat uyumanın ipuçları

Prof. Dr. Ferah Ece özellikle sıcak havalarda rahat bir uyku geçirmek için alınacak önlemleri anlattı.

-Kilo verin: Kilo verince uyku sırasındaki solunum düzelecek ve uyku daha dinlendirici olacak, gündüz uykululuk hali azalacaktır.

-Alkol ve uyku ilaçlarından kaçının: Yatmadan en az dört saat önce alkol alımı kesilmelidir. Aşırı alkol solunumu baskılar ve uykuda solunum durmalarının sıklığını ve ağırlığını artırır.

Alkol ve uyku ilaçları, kas gevşetici, anksiyete önleyici, ağrı kesici gibi ilaçlar, üst solunum yolu kaslarında gevşemeye yol açıp hava yolu tıkanmasına neden olabilirler.

-Sigarayı bırakın: Sigaranın neden olduğu tahrişin, horlama ve apne ağırlığını artırdığı düşünülür. Sigaranın bırakılması uykuda solunumun düzelmesinde çok yardımcıdır.

-Sırt üstü yatmayın: Sırt üstü yatma boyun ve boğazdaki yumuşak dokuların arkaya doğru kaymasına ve bunun sonucu olarak hava yolunun daralmasına ya da tam tıkanmasına yol açar.

Hastanın sırtına yerleştirilecek yastıkçıklar ya da pijamasının arkasına dikilecek bir cebe yerleştirilen tenis topu hastanın sırt üstü yatmasını engelleyebilir.

-Hassasiyetiniz yoksa yatak odanızda klima kullanın: Sıcağa hassas kişilerin genel kanının aksine yatak odalarında dikkatli kullanılan klimalar uyku kalitesini artırır ve hastalıklara yol açmaz. Ancak filtrelerin sık temizlenmesi veya değiştirilmesi ve nem oranının çok düşürülmemesine dikkat edilmelidir.

Rahat ve ortopedik yastık seçin:

Özellikle yaşlılar eklem problemleri olanlar, artrozu bulunanlar kalp ve akciğer hastalığı olanların vücuda destek sağlayan rahat yatak ve yastıklarla yatmaları uyku kalitesini artırır. Kemik, kas ve eklem hastalığı olanların ortopedik yatak ve yastık kullanması gerekir.

-Çarşaf, nevresim kılıfı ve yastık kılıfınız pamuklu olsun: Hava akımına izin veren bir madde olması sebebiyle pamuklu kumaş önerilir.

-Yemeğinizi yatmadan en az 3 saat önce yiyin: Midenin boşalmasına izin vermek, yatınca solunumun ve kalbin üstünde basınç oluşmasını azaltmak için gereklidir.

-Akşam yemeklerinde yağlı, kızartmalı ve baharatlı yemeklerden kaçının: Yağlı ve baharatlı yiyecekler uykuya dalmayı güçleştirip uyku kalitesini bozabilir.

(28.07.2013 tarihli Karnaval'dan alınmıştır.)