Daha sağlıklı nasıl oluruz?

Ara öğünler, ana yemekten ne kadar sonra yenilmeli? Metabolizmayı hızlandırmak için ne yapmalıyız? Gün içerisinde ne kadar meyve tüketmeliyiz? İşte size sağlıklı beslenme tüyoları...

Daha sağlıklı nasıl oluruz?

Şişli Florence Nightingale Hastanesi’nden Beslenme ve Diyet Uzmanı Tuba Kayan Tapan "Yaz aylarında sıcaklığın artması ile birlikte vücuttan ter ile öncelikle sıvı, potasyum ve sodyum gibi birçok mineral kaybı olur. Su vücudumuzda cildin nem düzenlenmesinde, vücut ısısının dengelenmesinde, vücuttan zararlı maddelerin uzaklaştırılmasında görev alır. Vücutta fazla su kaybı sonucunda bulantı, baş dönmesi gibi sağlık problemleri baş gösterir. Ayrıca ter ile kaybedilen minerallerinde yerine konulması açısında ayran ve soda tüketilebilir. Yaz aylarında sporla beraber daha fazla su kaybedileceğinden sporda su içmek için susamayı beklememek gerekmektedir. Kilogram başına 30 cc su tüketilmesi gerekiyor" diye konuştu ve önerilerde bulundu.

İŞTE SAĞLIKLI BESLENME TÜYOLARI

-Mutlaka kahvaltı edin.

-Ara öğünler, ana yemekten 3,5 saat sonra olmalıdır çünkü yiyecek tüketimini sınırlandıran leptin hormonu 3,5 saat sonra salgılanmaktadır. Leptin, beyindeki iştah merkezine dur komutunu verir. Ana yemeklerden 3,5 saat sonra ara öğün yapın.

-Meyve vitamin ve lif kaynağıdır. Fazla tüketimi pankreası yorabilir. Meyve tüketimine dikkat edin, günde 3 porsiyondan fazla tüketmeyin.

-Meyve suyu, şekerli su demektir. Lif içeriği yoktur. Bekletilerek içilen meyve suyunun vitamin değeri de oldukça düşmektedir. 1 su bardağı portakal suyu için 3 adet portakal sıkılmaktadır. Bu da günlük 3 adet olan meyve hakkınızı içerir. Zayıflamak isteyenler, meyve suyu yerine meyvenin kendisini tüketin.

-Beslenme programlarında protein olmazsa olmazdır. Sindirim sistemini daha uzun süre çalıştırır. Böylece metabolizmayı hızlandırır. Yumurta, süt, peynir, yoğurt,  et, tavuk, balık ve kurubaklagiller protein kaynaklarıdır. En az iki ana öğünde mutlaka protein tüketin.

-Omega 3 elzem yağ asididir. Vücutta üretilmez, bu sebeple dışarıdan alınması zorunludur. Beslenme programına mutlaka eklenmelidir. Somon balığı , ceviz, fındık, badem ve semizotu en önemli kaynaklarıdır. Haftada 3 gün balık tüketin.

-Beslenmenize probiyotikleri ekleyin. Sindirim ve bağışıklık sisteminizi kuvvetlendirecektir. (probiyotik yoğurtlar ve kefir gibi...)

-Ananas tüketin. Ödem atmanıza yardımcı olacaktır (Özellikle özel günlerinizde). İçerdiği bromelin sayesinde yağ yakımını hızlandırır.

-Kendinize zaman ayırın ve fiziksel aktivite yapmayı ihmal etmeyin.

-Tuz tüketimini azaltın. SALTürk( Türk Toplumunda Tuz Tüketimi ve Kan Basıncı Çalışması) çalışmasında, Türkiye’de kişi başına düşen tuz tüketimi yaklaşık 18 gr olarak bulunmuştur. Bu oldukça yüksek bir değerdir. Yapılan çalışmalarda günde 5 gr ve altında tuz tüketiminin, hipertansiyon ve kalp-damar hastalıklarının yüzde 20 azalttığı kanıtlanmıştır. (5 gr tuz=5 silme çay kaşığı tuzdur). Yemeklerinize tuz yerine mide şikayetiniz yoksa baharat ekleyin. Böylece sindirim ve metabolizmanızı hızlandırmış olursunuz.

- Kilo takibinizi yaparken haftada 1 kere sabah aç karınla tartılın.

- Su içmeyi unutmayın. Su, toksik maddelerin vücuttan atımını, metabolizmanın çalışmasını ve vücut ısısı denetimini sağlamaktadır.

- Her gün lif içeriği yüksek besinler tüketin. (sebze, meyve, kurubaklagiller, tahıl ürünleri, kuruyemişler...)

- Sabah kral gibi akşam ise fakir gibi yemek yemeyi ritüel haline getirin.

- Unutmayın; zayıflamak için ne bir sihirli değnek ne de mucizevi bir ilaç vardır. Doktorunuzu ya da diyetisyeninizin önermediği hiçbir şeyi bitkisel dahi olsa kullanmayın.