Çocuklar zihinsel gelişim basamaklarına göre çevreyi ve sosyal hayatı keşfetmeye başlar. Merak edilenler, oynamak istenenler de algılama kapasitesine göre değişir.
Peki hangi yaşta hangi oyun oynanır?
0-2 yaş:
● Dünyanın duyularla keşfedildiği ve gelişimin en hızlı olduğu dönemdir. Olabildiğince farklı renk, doku, şekil, ses ile tanışılmalıdır.
● Bir şeyleri fırlatma, vurma, farklı sesler çıkarma gibi, tekrarlı davranışlar görülür.
● İlk aylarda favori oyun “ce-ee”dir. Çocuklar için 8’inci ay öncesine kadar gizlenen obje, tamamen kaybolmuştur, “cee-ee” şaşırtıcı ve keyiflidir.
● Tek başına oyun dönemidir. Diğer çocuklar sadece gözlemlenir.
● Ses, ışık çıkaran, farklı dokulu, parlak renkli yumuşak oyuncaklar, resimli kitaplar, ses taklitleri ve dokunarak, konuşarak iletişim tercih edilebilir.
2-4 yaş:
● Basit taklitlerle, “mış gibi” (bebeğe yemek yedirme) oyun başlar.
● 3 yaşa doğru iyice gelişir, çocuk eşyaları birbiri yerine kullanmaya (muzu telefon yapmak vb.) ve çay partileri yapmaya başlar.
● İlk adım, paralel oyundur. Diğer çocuklar izlenir, oyun hakkında konuşulur fakat yan yana olsa da tekil oynanır.
● 3 yaş sonrası, kısa süreli beraber oyunlar olur. Fakat oyun hâlâ tekildir, karşıdaki ile organize oyunlar yoktur.
● Hareketli oyunlar, “mış gibi” oyun malzemeleri (oyuncak telefon, tabak-çanak setleri) ve el kabiliyeti için hamur, su ve boyalar tercih edilebilir.
4-6 yaş:
● Yaratıcılık ve “mış gibi” oyun çok gelişmiştir. Meslekleri canlandırma gibi oyunlar oynanır.
● İşbirlikçi oyun gelişir. Hem diğer kişiye hem de oynadığı aktiviteye ilgi artar. Aynı oyun içinde farklı roller ile görev alınabilir. Grup bilinci gelişmiştir.
● Doktorculuk gibi cinsel oyunlar belirginleşir, el işi aktivitelerine (kesme-yapıştırma) ilgi artar.
● 5 yaşa doğru rekabet odaklı kurallı oyunlara ilgi artar, mızıkçılıklar başlar.
● Top, daha karmaşık oyuncaklar (lego vb.) sembolik oyun karakterleri (askerler, insanlar) ve kutu oyunları tercih edilebilir.
Instagram: cocuklar_buyurken
10 Ağustos 2017, Perşembe 05:00
Haberin Devamı