Bagaj hacmi öncelikse…

Türk tüketicisinin sedan ve hatchback karoserler dışında başka karoser seçeneklerine yüz vermediği aşikar bir durum. Özellikle Avrupa pazarlarında çok ilgi gören stationwagonlar ülkemizde tam anlamıyla üvey evlat. Ancak bu markaların trendi kırma planlarını engellemiyor. Geçtiğimiz yıl yenilenen, Renault’nun kendi deyimiyle ‘Rönesans’ı kabul edilen modeli Clio üzerine geliştirilen stationwagon ‘Clio Sport Tourer’ test konuğumuz. Bursa’daki Oyak Renault fabrikasında üretilen otomobil bakalım neleri hatchback kardeşinden daha fazla sunuyor?

Bagaj hacmi öncelikse…

Türk tüketicisinin sedan ve hatchback karoserler dışında başka karoser seçeneklerine yüz vermediği aşikar bir durum. Özellikle Avrupa pazarlarında çok ilgi gören stationwagonlar ülkemizde tam anlamıyla üvey evlat. Ancak bu markaların trendi kırma planlarını engellemiyor. Geçtiğimiz yıl yenilenen, Renault’nun kendi deyimiyle ‘Rönesans’ı kabul edilen modeli Clio üzerine geliştirilen stationwagon ‘Clio Sport Tourer’ test konuğumuz. Bursa’daki Oyak Renault fabrikasında üretilen otomobil bakalım neleri hatchback kardeşinden daha fazla sunuyor?



Tasarım

Tahmin edebileceğiniz gibi ön bölüm hatchback Clio ile bire bir aynı. Renault’nun tasarım başkanı Laurens van den Acker’in elinden çıkan otomobil büyük farları ve yine sıra dışı boyutlara sahip logosuyla dikkat çekiyor. Farlardan logoya kadar uzanan kromajlı radyatör ızgarası altında LED tipi gündüz farlarını gizliyor. Özellikle bu farların aracın önünde giden bir diğer aracın dikiz aynasında yarattığı etki büyük. Profilden uzun yapısıyla dikkat çeken Clio Sport Tourer, metalik tavan raylarıyla hatchback kardeşinden ayrılıyor. Arka kapı kolu yine cam hizasına gizlenmiş ve böylece yan tasarımın akıcı hatları korunmuş. Arka bölümde araç hatchback kardeşinden ciddi anlamda ayrışıyor. Özellikle bagaj kapağı tamponun ortasına kadar indirilerek kolay yükleme yapılabilmesi sağlanmış. Stop grubu ise büyük tasarlanmış ve arka çamurluklara fazlasıyla taşan bir görünüme sahip. Clio Sport Tourer, 4267 mm uzunluğa, 1732 mm genişliğe ve 1445 mm yüksekliğe sahip. Yükseklik disiplininde hatchback kardeşine göre 3 mm alçak olan Clio Sport Tourer, asıl farkı 20 cm’lik fazla uzunluğu ile atıyor.

 

 

 

İç mekan

Otmobilin iç mekanı hatchback Clio ile aynı. Malzeme kalitesi B segmenti için yeterli. Ancak bu alanda sınıf lideri olmadığını belirtmeliyiz. Yine de kişiselleştirilebilen kokpit sayesinde çok şık görünen kombinasyonlar yaratmak mümkün. Özellikle bu değişikliklerin direksiyon kaplamasına ve vites kolunun çevresine de etki ediyor olmasını beğendik. Clio Sport Tourer’ın göstergeleri modern ve şık. Ortada dijital hız göstergesi, sağ ve soldaysa yakıt ve devir göstergeleri bulunuyor. Hız sabitleyici ve sınırlayıcı tuşu bu otomobilde de el freninin hemen yanına konumlandırılmış. Bu tuşun hemen yanında ise “ECO” modu yer alıyor. Bu mod aktifken Clio  size en ekonomik sürüşü gerçekleştirebilmeniz için yardımcı oluyor. Clio Sport Tourer’ın 2589 mm’lik aks aralığı hatchback model ile aynı. Bu nedenle boydaki uzama iç mekan genişliğine yansımamış. Arkada sunulan diz mesafesi yeterli fakat bu araç stationwagon diye daha fazlasını bekleyenler hayal kırıklığına uğrayabilir. Artan uzunluk bagaj hacminde artış sağlamış. 443 litrelik hacim ile hatchback kardeşine göre 143 litre daha fazla hacim sunuyor. Ayrıca Clio Sport Tourer’ın çıkarılabilir bagaj zemininin altında bir 85 litre daha bulunuyor. 

 

 

 

Motor

Test aracımızda Renault’nun tüm model ailesinde kullandığı, hatta Dacia ve Nissan modellerinde de gördüğümüz 1.5 litrelik turbo dizel motor görev yapıyordu. Önde enlemesine yerleştirilen 4 silindirli motor, 4000 d/d’de 90hp güç, 1750 d/d’den itibarense 220Nm tork çıkışına sahip. Fabrika verilerine göre 0’dan 100 km/s hıza 11.6 saniyede ulaşan aracın son hızıysa 178km/s. Makul bir performansa sahip olan Clio Sport Tourer, ara hızlanmalarda sürücüsünü endişeye düşürmüyor. 1.5 motorun alt devirlerdeki canlı yapısıysa şehir içinde dahi sık vites değiştirme zorunluğunu minimuma indiriyor. Fabrika verilerine göre karma kullanımda 3.6 litre yakıt tüketen Clio Sport Tourer, sahip olduğu ECO sistemi ile testimizde de göz doldurdu. Rahat şehir içi trafiğinde rahatlıkla 3.5 litre ortalama yakalanabiliyor. Tasarruf hedefli olmadan standart kullanımdaysa ortalama 4.5 litre dolaylarında seyrediyor.

 

 

 

Konfor ve yol tutuş

Clio Sport Tourer’ın süspansiyonu orta sertlikte. Bu sebeple kısa darbeler hariç yeterli konforu sunmayı başarıyor. Ancak çok bozuk zeminlerde titreşimlerin iç mekana yansıdığı bir gerçek. Yol tutuş ise sorunsuz. Segment lideri olmasa da Clio yere iyi tutunuyor ve sürücüsüne güven veriyor. ESP sisteminin tüm versiyonlarda standart sunuluyor olmasıysa otomobilin güvenlik düzeyini artırıyor. Test aracımızda Renault’nun son multimedya sistemi R-Link bulunuyordu. Direkt internet iletişimi sunan R-Link sistemi içine kullanıcı aplikasyon mağazasından uygulama indirip, kurabiliyor.  Hem dokunmatik hem sesle kumanda edilebilen ekran ile altı ikonlu menü bütün uygulamalara doğrudan erişim sunuyor. Sistem kullanıcıya gelen emailleri ve EuroNews haberlerini sesli olarak okuma özelliğine sahip. R-Link sistemi ile sunulan R-Sound Effect teknolojisiyle kullanıcı aracın iç mekana yansıttığı motor sesini değiştirebiliyor. Bu sayede eski Renault araçlarının ve konseptlerinin motor seslerini iç mekanda duymak mümkün. Tabii devir çok artınca dizel motorun gerçek sesi arkadan geliyor. Ses demişken Clio Sport Tourer yüksek hızlarda iç mekana rüzgar sesi alıyor. Bu sesi oluşturansa bizim tespitimize göre büyük yan aynalar. 

 

 

 

 

Güvenlik

Renault Clio Sport Tourer’ın EuroNCAP çarpışma testlerine ayrı bir katılımı bulunmuyor. Fakat hatchback kardeşi bu testten beş yıldızlık tam not alarak ayrılmıştı. Clio’nun önden çarpışma testinde yolcu kabini tamamen sağlam kaldı. Mankenlerin göğüs ve uyluk bölgesinde iyi koruma sağlandı. Renault benzer korumayı farklı boylardaki mankenlerde ve değişik oturma pozisyonlarında da tekrarladı. Yan bariyer çarpışma testinde Clio maksimum puanları aldı. Mankenin vücudunun tamamı iyi bir şekilde korundu. Tekrarlı yan direk çarpışma testlerinde mankenin göğüs bölgesini yeterince iyi koruyamayan Clio buna rağmen 5 yıldızı kapmayı başardı. Renault Clio, arkadan çarpışmalarda etkili olan kamçı etkisine karşı ortalama bir koruma gösterdi.

 

 

 

Yorum – Tulu DARICAN

Eğer bagajı bol bir aileyseniz Clio Sport Tourer tam size göre. Normal Clio’ya sığmayan yükleriniz stationwagon versiyon için sorun değil. Aracın satış rakamlarının da yüksek seyretmesi ‘ikinci elde stationwagon model ile zarar eder miyim?’ diye düşünenleri rahatlatacaktır. Türk tüketicisinin bu karoser seçeneğine olan direnci her geçen gün azalıyor. 1.5 litrelik dizel model iyi bir tercih. Yakıt tüketiminin düşüklüğü ile kullanıcısının yüzünü güldürüyor. Şehir içi kullanımdaki rahatlığı da bir başka tercih sebebi. Test aracımızda sunulan R-Link sistemi için 2000 TL isteniyor. Yıllık ödemesi ise 60 Euro. İlk alım fiyatı yüksek gibi görünse de sundukları ile fiyatını hak ettiğini düşünüyorum. Özellikle ‘yolculuk raporu’ özelliği ve tasarruf konusunda verdiği öneriler ile yakıt tüketimini düşürme yolunda sürücüsüne katkı sağlıyor. İnternet erişimi ve TomTom navigasyon desteği de başarılı. Sistemin şu anda Türkiye’de satılan en iyi multimedya sistemlerinden birisi olduğunu düşünüyorum. 

 

   Bu modelin kampanyaları, ikinci el ilanları ve haberleri için Arabam.com sayfasına bakın...

 

 

Teknik Özellikler
Motor: 1.5 dCi  
Motor Hacmi: 1461 cc  
Silindir Adedi: 4  
Maksimum Güç: 90 bg 4000 d/d  
Maksimum Tork:  220 Nm 1750 d/d  
Performans    
  0-100 km/s Hızlanma 11,6 s
  Maksimum Hız: 178 km/s
     
Frenler    
  Ön: Hava Kanallı Disk
  Arka: Kampana
     
Yakıt Türü   Dizel
Yakıt Tüketimi    
  Şehir İçi: 4,1 lt
  Şehir Dışı: 3,3 lt
  Karma: 3,6 lt
  Test: 4,5 lt
  CO2 Emisyonu 93 gr/km
Boyutlar    
  Uzunluk: 4267 mm
  Genişlik: 1732 mm
  Yükseklik: 1445 mm
  Dingil Mesafesi: 2589 mm
  Bagaj Hacmi: 443 lt
  Yakıt Depo Kapasitesi: 45 lt
  Boş Ağırlık: 1121 kg
  Lastik Boyutu: 195/55 R 16