AnTuTu neyi ölçüyor?

Android'in popüler hız testi uygulaması AnTuTu, cebinizde aslında neleri ölçüyor?

AnTuTu neyi ölçüyor?

Android'li ceplerin popüler hız testi uygulaması AnTuTu'nun adını duymuşsunuzdur. AnTuTu sayesinde telefonunuzun farklı bileşenlerinin hızını ve genel performansını sayıya (puana) dönüştürebiliyor, diğer cihazların puanlarıyla karşılaştırabiliyorsunuz.

Peki AnTuTu, cebinizin hızını nasıl ölçüyor ve içerisindeki hız testleri tam olarak ne işe yarıyor? İşte cevabı.

Toplam puan

AnTuTu, aynı diğer hız testi uygulamaları gibi yaptığı her teste ayrı bir puan veriyor. Toplam puan, bu puanların toplanmasıyla ortaya çıkıyor

Puanlar, kendi başlarına pek işe yaramasalar da, farklı cihazların performansını karşılaştırmada devreye giriyorlar. Örneğin cihazınızın puanı 900 ise, 1800 puan alan bir telefon, sizin telefonunuzdan 2 kat daha hızlı demektir.

Kullanıcı deneyimi (UX)

UX iki alt puana ayrılıyor: Multitask ve Runtime. Multitask, cihazınızın çoklu görev yeteneklerini ölçüyor. Runtime ise Android'in uygulamaları çalıştıran Dalvik runtime'ının ne kadar hızlı olduğunu ölçüyor.

Android'in geliştirici seçeneklerine gidip ART runtime'ı etkinleştirirseniz, runtime puanlarınız yükselebilir. Ancak işlev henüz tam olarak hazır olmadığından, bunu yapmanızı tavsiye etmiyoruz.

RAM

Telefonunuz, RAM'e (rastgele erişim belleği) ne kadar hızlı yazıp okuyorsa, o kadar hızlı çalışacaktır. Cihazınızda ne yaparsanız yapın, kısa dönemli depolama birimi olan RAM'iniz sürekli kullanım halindedir.

AnTuTu, RAM puanlarını "RAM Operation" ve "RAM Speed" olmak üzere ikiye bölüyor. AnTuTu belgeleri, iki test arasındaki farkı tam olarak açıklamıyor. Ancak testlerden biri muhtemelen RAM'in yazma hızına, diğeri ise okuma hızına odaklanıyor.


İşlemci, GPU ve I/O

İşlemci

Cihazınızın merkezi işlem birimi (CPU), sayısal hesaplamaların çoğunu üstlenen birimdir. Daha hızlı bir işlemci, uygulamaların ve her şeyin daha hızlı çalışmasını sağlayacaktır. Ancak belirli bir seviyeye ulaştıktan sonra hızda büyük bir fark oluşmayabilir. Android'li telefonlarda bu noktaya hızla ulaştığımızı, hatta geldiğimizi söyleyebiliriz. Yine de hızlı bir işlemci, oyunlar gibi yüksek kaynak ihtiyacı duyan uygulamalarda kendini fark ettirebilir.

AnTuTu, CPU testlerini iki alt puana ayırıyor: CPU integer ve CPU float-point. Normal bir kullanıcı, bu ikisi arasındaki farkla ilgilenmeyecektir.

Yine de öğrenmek istiyorsanız, kısaca açıklayalım. Programcılıkta iki tür tamsayı türü vardır: tamsayı ve kayan nokta. Tamsayı, sadece integral değerleri veya tamsayıları depolar. Bir başka deyişle tamsayı, "2", "8" veya "36478336235" gibi bir sayı olabilir. Kayan nokta değeri ise "3.14", "533.25342" veya hatta "1" olabilir. Tahmin edebileceğiniz gibi kayan sayıları hesaplamalarda kullanmak, tamsayılar arasındaki işlemleri hesaplamaktan daha çok iş demektir. Bu yüzden cihazınızın kayan sayı puanı, tamsayı puanından az çıkacaktır.

GPU

Cihazınızın grafik işleme birimi (GPU), grafik işlemlerini üstlenir. Oyun oynarken GPU'nuz devreye girer ve 3 boyutlu veya 2 boyutlu grafikleri işleyerek hızlandırır. Telefonunuzun arayüzündeki birçok animasyon ve geçiş de GPU'yu kullanır.

GPU puan AnTuTu'da iki alt puana ayrılıyor: 2D grafikler ve 3D grafikler. 2D grafikler, klasik Angry Birds gibi uygulamalarda ekranda kuşun ve diğer öğelerin gidişini hesaplamakta kullanılırken, 3D grafikler, Angry Birds Go gibi tamamen 3 boyutlu grafikli oyunların sahnelerini oluşturmakta kullanılıyor.

I/O

Girdi-çıktı puanı, telefonunuzun dahili depolama biriminin ve varsa dahili bellek kartının performansını yansıtır. Daha hızlı dahili depolama birimi, uygulamalarınızın daha hızlı yüklenmesi, daha hızlı veri kaydetmesi, veri kayıt işlemleri ve yükleme işlemleri sırasında arayüzün daha az takılması anlamına gelir.

AnTuTu, Storage (depolama) I/O ve Database (veritabanı) I/O hız testi puanları olmak üzere iki I/O puanı gösteriyor. Storage I/O, cihazınızın dahili depolama giriş/çıkış hızını temsil ederken, Database I/O, veritabanına yazıp okuma hızını gösterir. Veritabanına yazma sırasında daha çok overhead kullanıldığından işlem, daha yavaş olacaktır.

Resimlerle: 2014'te göreceğimiz tabletler

Kaynak: CHIP Online