ABD'yi şişmanlatan kola değil

ABD'de obezlikle savaşta kolanın da hedef alınması üzerine Coca - Cola CEO'su Kent, şişmanlığı hareketsizliğe bağlayan bir makale kaleme aldı

ABD'yi şişmanlatan kola değil

ABD, obezliğe savaş açınca ABD’li içecek devi Coca - Cola’nın Türk CEO’su Muhtar Kent, savunmaya geçti. The Wall Street Journal gazetesine bir makale yazan Kent, obezlikle savaş için yüksek kalorili olduğu düşünülen yiyecek ve içeceklere ağır vergiler yüklenerek bunların tüketiminin kısıtlanmasını öngören çözüm önerilerini eleştirdi.

Kent, makalesi için “ABD’yi şişmanlatan kola değil” başlığını kullandı. ABD’de obeziteyle mücadele kapsamında hazırlanan bir reklam kampanyası Muhtar Kent’i harekete geçirdi. Reklamda bir kola şişesinden bardağa insan yağı dökülüyor ve ‘Kiloları mı döküyorsunuz?’ diye soruluyor. ‘Gerici ve mantıksız bir fikir...’ Coca - Cola CEO’su Muhtar Kent ise kolanın şişmanlatmadığını, obezitenin temelinde hareketsizliğin yattığını savunan dünkü makalesinde özetle şunları dile getirdi:

“Obezlik karmaşık konu. Coca - Cola olarak hükümet ve sağlık kurumlarıyla birlikte soruna etkili çözümler bulmaya çalışıyoruz. Ancak, bir kısım halk sağlığı avukatları kendilerince bir çözüm buldu: Yüksek kalorili olduğuna karar verdikleri bazı sıradan yiyecek ve içeceklere yüksek vergi getirmek istiyorlar. Bu fikir Amerika genelinde, gerici ve mantıksız olmasına rağmen dikkate alınmaya başlandı. 1970’lerden itibaren Amerikalıların aldığı ortalama kalorinin yüzde 12 arttığı doğru ama artık daha hareketsiz bir hayat sürüldüğü de ortada.

Ulusal Sağlık Merkezi’ne göre, ABD’deki yetişkinlerin yüzde 39’u boş vaktinde fiziksel aktivitede bulunmuyor. 2008’deki bir AC Nielsen araştırmasına göre ortalama Amerikalı yılda 60 günü televizyon karşısında geçiriyor. Obeziteyi dizginlemek istiyorsak, aynaya bakmalı ve durumun sırf kaloriden kaynaklanmadığını kabul etmeliyiz. ‘Hedef tahtasına oturduk’ Bizim sektör, kolay bir hedef oldu. Ulusal Kanser Enstitüsü’ne göre, meşrubatlar ortalama Amerikalının dietindeki kalorilerin yüzde 5.5’ini oluşturuyor. Kalorilerin yüzde 94.5’i başka yerden gelirken neden bizim içecekler hedef tahtasında, anlamak zor.

Son 20 yılda, meşrubatların ortalama kalorisi de yaklaşık yüzde 25 düştü. Bunun nedeni kararlı biçimde diet/light markalara odaklanmamız. ABD Tarım Bakanlığı’na göre, 1970’ten beri gıdaya eklenen şekerle gelen kaloriler yüzde 11 azaldı. Ancak aynı dönemde gıdaya eklenen yağdan ve unlu/tahıllı gıdalardan gelen kaloriler sırasıyla yüzde 35 ve yüzde 13 arttı. ‘Bizi şeytanlaştırmayın’ Siyasetçiler vaktini ABD’de 220 bin insanı istihdam eden bir endüstriyi şeytanlaştırmakla harcamamalı. İş dünyası ve hükümet bir araya gelerek daha çok fiziksel aktivite yapılmasını, makul yemeyi ve içmeyi desteklemeli, Amerikalıların Coca - Cola’dan aldığı zevkin tadına varmasına da izin vermeli.”