1 saatlik işlem çözüm olabilir (Bel ağrısına kök hücre tedavisi)

Bel ağrısı çekenler için yeni yöntemlerden biri de kök hücre. Özellikle ‘kara fıtık’ nedeniyle oluşan ağrılarda etkili. İşlem yaklaşık 1 saat sürüyor, genellikle tek seans yeterli oluyor

12 Ekim 2017, Perşembe 13:31

1 saatlik işlem çözüm olabilir (Bel ağrısına kök hücre tedavisi)
HAZIRLAYAN: ÖZGÜR GÖKMEN ÇELENK

Ağrı Uzmanı Dr. Savaş Çömlek anlattı:

Kök hücre yöntemi nedir?

Her insanın kanı, kemik iliği ve yağ dokusu gibi bölgelerinde kök hücreleri vardır. Kök hücreler vücudun kendini iyileştirme kabiliyetini artırır. Bir tür gençlik aşısıdır. Vücuttan değişik yöntemlerle toplanan kök hücreler vücutta hasar görmüş yerlere örneğin fıtık içine uygulandığı zaman orayı iyileştirir, gençleştirir. Son 1-2 yıldır laboratuvar çalışmaları, hayvan ve gönüllülerle yapılan çalışmalar tamamlandı. İnsanlarda güvenle kullanılmasının önünde engel kalmadı. Biz de Sağlık Bakanlığının izniyle ağrı tedavisinde kök hücre uygulamalarına başladık.

En uygun adaylar kimlerdir?

Özellikle sadece belinde ağrısı olan, bacağına ağrı yayılmayan bel fıtıklarında uygulanabilir. Kara fıtık denilen fıtığın kuruyup işlevini kaybetmesiyle oluşan ağrılarda kök hücre oldukça umut vericidir.

İşlem nasıl yapılıyor?

Kemik iliğinden ya da yağ dokusundan özel yöntemlerle toplanan kök hücreler ince borucuklarla fıtık içine verilir. Hastanın 2 hafta kadar istirahat etmesi tavsiye edilir. Bu arada kök hücreler fıtığı iyileştirip gençleştirir.

Kaç seans gerekli?

Yaklaşık 1 saat sürüyor ve tek seans yapılıyor. İhtiyaç olursa ikinci bir uygulama mümkün. Tam iyileşme 2 haftayı buluyor.

Genel anesteziye ihtiyaç var mı?

Genellikle lokal anesteziyle yapılıyor. Ama hastanın ihtiyacı olursa sedasyon dediğimiz rahat uyku hali eşliğinde işlem yapılabilir.

Fizik tedaviye ihtiyaç duyulur mu?

Kara diskler büyük omurga cerrahisi gerektirecek kadar ciddi hastalıklar yaratabilir. Bu nedenle mutlaka fizik tedavinin de desteğine ihtiyaç var.

Kimler bu tedaviden fayda göremez?

Kara diskleri çok ilerlemiş olanlarla önceden ameliyat olmuş hastalarda işe yaradığı henüz gösterilemedi.

Riskleri var mı?

En önemli risk enfeksiyondur. Bu konuda çok dikkatli olmak gerekir.

Boyunu da uygulanabilir mi?

Teorik olarak uygulanabilir ama boyun için henüz yeterince yayın yok. Ancak diz, kalça gibi büyük eklemlerde hem ağrıyı gidermek hem de hasar görmüş eklemi iyileştirmek için kök hücre başarılı bir tedavidir.

BU KURALLARA DİKKAT EDİN

Bel ağrısını engellemek için dikkat etmeniz gerekenler:

Alışveriş yaparken

● Yüksekteki raflara uzanmaya çalışmayın. Bu hem kol hem de bel kaslarınızı gereğinden fazla zorlar.

● Mutlaka tekerlekli bir alışveriş arabası taşıyın.

Yatarken

● Yatağınız belinizi dinlendirmeli, ne çok sert ne de yumuşak olmalı. Hiçbir zaman çökmemeli. Yatağınız kalktığınızda ayaklarınız yere değebilecek yükseklikte olmalı.

● Uyku sırasında yüzükoyun yatmayın, belinize daha çok yük biner. Sırtüstü ya da yan yatma pozisyonlarını tercih edin. Yüzükoyun yatılacaksa karnın altını ince bir yastıkla desteklemek yararlı olabilir.

● Yataktan kalkarken yan dönüp kollarınızdan ve dirseklerinizden destek alıp kalkın. Böylece bele daha az yük bindirmiş olursunuz.

Araba kullanırken

● Uzun süre yolculuklarda arabadan inip bel ve bacaklarınızı esnetin.

● Arabada koltuğunuz çok geride olmasın. Bacağınızı çok gerilmemesine ve dizinizin hafif bükülü kalmasına dikkat edin. Koltuğunuzun 90-100 derece bir açıda kalmasına özen gösterin.

● Araba koltuğunuz ergonomik değilse belinize bir destek koyun.

BELİ GÜÇLENDİREN 6 EGZERSİZ

1) Sırtüstü, dizler bükük uzanın. Karın kaslarınızı sıkarak belinizi yatağa doğru bastırın. Gevşeyin ve hareketi tekrarlayın.

2) Sırtüstü yatın. İki dizinizi birden göğsünüze doğru çekin. Elleriniz ile dizlerin altından çekerek germe kuvvetinin etkinliğini artırın. Hareketi tekrarlayın.

3) Sırtüstü uzanın. Karın kaslarınızı kasın ve belinizi yatağa yaklaştırın. Sol bacağınızı her iki dizinizde de düz olacak şekilde kaldırabileceğiniz kadar kaldırın. Başlangıç pozisyonuna dönün ve diğer bacağınızla tekrarlayın.

4) Sırtüstü uzanın. İki dizinizi birden göğsünüze doğru çekin. Elleriniz ile dizlerin altından çekerek germe kuvvetinin etkinliğini artırın. Başlangıç pozisyonuna dönün.

5) Sırtüstü uzanın. Karın kaslarınızı kasın. Sol bacağınızı kaldırın. Başlangıç pozisyonuna dönün ve diğer bacağınızla tekrarlayın.

6) Sırtüstü uzanın. Bir dizinizi göğsünüze çekin. Başlangıç pozisyonuna dönün.

YARIN: Manuel tedavi hakkında merak edilenler